Nowy projekt utawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz projekt ustawy o biokomponentach i bopaliwach ciekłych ma za zadanie implementacji do prawa polskiego dyrektywy 2009/30/WE, któa obowiązuje od I połowy 2009 r. Zgodnie z jej postanowieniami, będzie można stosować wiecej biokomponentów w paliwach ciekłych niż to jest możliwe w chwili obecnej. Wprowadzone zostały również wymagania jakościowe dla benzyn silnikowych zawierających do 10% bioetanolu oraz dla oleju napędowego z zawartością nieprzekraczającą 7% estru metylowego.
Ponadto dyrektywa nakłada obowiązek wprowadzania przez dostawców paliw do 2013 r. benzyny o maksymalnej zawartości tlenu wynoszącej 2,7% i maksymalnej zawartości etanolu równej 5%. Jednocześnie możliwość dodawania do oleju napędowego do 7% estrów spowoduje, ze realizacja Narodowego Celu Wskaźnikowego przez przedsiębiorców, czyli minimalnego udziału biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw i biopaliw ciekłych zużywanych w ciagu roku w transporcie, będzie tańsza w br. o ok. 153 mln zł.
Umowy kontraktacji surowców rolniczych z przeznaczeniem na biokomponenty zawierane między producentem olnym a wytwórcą lub pośrednikiem zostaną przedłużone z roku do 3 lat.