Informujemy, ze w dniu 15 grudnia 2010r. Mazowiecka Agencja Energetyczna zakończyła realizację pierwszego z trzech projektów z zakresu edukacji ekologicznej dofinansowanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie pn. „Lekcje interaktywne nt. odnawialnych źródeł energii”.
Projekt objął swoim działaniem 486 dzieci szkół podstawowych i gimnazjalnych z gmin Gostynin, Korczew, Myszyniec i Rzeczniów. Mazowiecka Agencja Energetyczna przeprowadziła 16 prelekcji dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych.
Projekt polegał na zorganizowaniu lekcji poglądowych nt. odnawialnych źródeł energii. Forma i zakres zajęć znacznie wyróżniała się od tradycyjnie prowadzonych lekcji biologii, środowiska czy geografii, gdyż opierała się w znacznej części na prezentacjach, praktycznych ćwiczeniach i interaktywnym uczestnictwie uczniów. Część teoretyczna została ograniczona do krótkiego wprowadzenia w temat energii odnawialnej. Następnie wyświetlono film animowany przygotowany przez Komisję Europejską nt. efektywności energetycznej. Po prezentacji nastąpiła dyskusja dotycząca jego przesłania i możliwości zmiany zachowań ludzkich (także na poziomie lokalnym) na bardziej proekologiczne. Całość została podsumowana krótkim quizem dla uczestniczącej młodzieży - nt. OZE i zachowań proekologicznych. Ponadto na zakończenie lekcji poglądowej była możliwość przeprowadzenia doświadczeń przybliżających istotę procesu pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.
W ramach projektu ogłoszono także konkurs plastyczny na projekt maskotki „OZE-ka”. Nagrodzono jeden z projektów plastycznych, który będzie podstawą do opracowania maskotki promującej OZE.
Z dotychczasowych obserwacji wynika, że cele jakie sobie postawiliśmy – czyli zwrócenie uwagi na tematykę oszczędności energii, konieczność zmiany dotychczasowego zachowania ludzi na bardziej proekologiczne oraz podkreślenie znaczenia ochrony środowiska i klimatu – pośrednio przyczynił się również do pobudzenia wśród wszystkich odbiorców projektu swoistej wrażliwości ekologicznej.